Tillbaka                                Ungdomsverksamhet

Häglinge Sockengille har ett omfattande program för ungdomar i och omkring Häglinge. Vi arrangerar bland annat aktiviteter för ungdomar som idrottsläger, disco, vänskapens dag och mycket annat.

Läger Häglinge i Haväng 2007

I år bar det långväga av med lägret. Vi for ända till Haväng utanför Kivik.

Mina kontakter inom biodlingen gav oss förmånen att slå läger vid Haväng. Vid en vacker dalgång invid en å som flöt ut i havet längre ner kunde vi slå upp våra tält. Marcus, Rasmus, Fredrik, Erica, Rebecka, My, Jocke, Lucas, Daniel, Alfred, Måns, Arvid, Wictor och Patrik satte fart direkt med att slå upp tält, bära ved och gräva grop till maten. I år hade vi rena lyxen för vi kunde använda toaletten som fanns vid vandrarhemmet som låg strax intill.

Alla hjälptes åt och direkt efter att vi fått allt på plats var det bad som gällde. Havet låg inte långt bort och trots att det var ganska kallt i vattnet så var alla i. Vi hann även spela brännboll där nere på stranden.

Lördagen gick åt att bada och äta mat. På kvällen hade vi en helmysig kväll med korvgrillning vid stranden. Att få detta gäng i säng var ju inte helt lätt och ska sanningen fram så försökte jag inte ens. Nå, framåt småtimmarna blev det tyst och vi kunde stiga upp till en lika varm och solig dag som dagen innan.

Vi hann med att besöka ett frilandsmuseum på söndagen och naturligtvis skulle vi ha middag. Spagetti och köttfärssås brukar vi ha och det hade vi i år också.

Tiden var inne och vi rev tälten efter maten. Vi packade upp allt på släpet och sen bar det av mot Brösarp. Vi hade köpt biljetter för att åka ånglok till Sankt Olof och tillbaka igen. Man hade hängt på en extra vagn till Häglinge Sockengilles förfogande. En härlig färd i sakta gemak genom raviner och kullar. Österlen är ju mycket vackert. Framme i Sankt Olof fick alla en glass och när loket hade växlat om och stod på rätt håll var det bara att stiga på och vi fick en lika behaglig färd tillbaka mot Brösarp.

Vi tog oss hem mot Häglinge och lägret var slut för denna gången.

Tack alla ni som var med, nästa år drar vi ut igen mot nya mål.

Midnattsolsläger 2207

Josefine Svensson, Camilla Truedsson, Nellie Brink och My Nyman från Tyringe BK. Carolina Luu Nilsson från Hästveda bk och Sofie Nordström från Vikings bk. Det är brottare från Akademin som inte tar sommarledigt från brottningen. Med  Jeanette Brink, Magnus Nyman och Måns Nyman som ledare satte vi oss på tåget i Hässleholm med slutmål Gällivare. Från den 25 juni till 28 juni var det nämligen midnattsolsläger. Ett träningsläger i fristil med tjejer  från Sverige, Norge och Finland. Vi gav oss av redan söndag morgon för att tillbringa en halv dag i Stockholm. Tjejerna hann med alla JC butikerna i stan och hade ytterligare en resväska med sig för den fortsatta färden mot Gällivare.

På Stockholms central fann vi till vår stora glädje att Thomas och Lisa Larsson från Skene bk också skulle på midnattsolslägret.

Vi slog genast följe och det varade under hela tiden vi var i Gällivare.

Äntligen fick vi gå på Norrlandståget för vår nästan 17 timmar långa resa. Vi letade upp våra kupéer och fick till slut in allt, även Luans och Nelles små väskor. Vi bäddade våra sängar och trodde att töserna skulle vara trötta och somna med en gång men njae.. klockan blev mycket och vi hade riktigt roligt allihop.

Framåt småtimmarna blev det  till sist tyst och dom flesta hade en god sömn fram till frukost som vi också åt på tåget.

Väl framme i Gällivare var det många som klev av. Man kom från hela landet men vi var dom som rest längst. Vi blev genast varse det norrländska lugnet och hjälpsamheten för ledare från Gällivare var redan på plats och vi fick hjälp med transporten till skolan där vi skulle träna och inkvarteras. Och som dom sa ”DE E INTE NÅ BROTTOM”

Vi fick ett eget klassrum att husera i tillsammans med Skene brottarna.
Det blev två träningspass direkt på måndagseftermiddagen och mellan passen fick vi utsökt middag. Standarden på maten skulle visa sig vara mycket hög hela träningslägret.

Tisdagen avlöpte med två tuffa träningspass. Finskor och Norskor var inga nybörjare och våra tjejer fick ett härligt hårt motstånd.
Undertecknad och Måns passade på att ta en tur på malmbanan under tisdagen. Den magnifika järnvägen över fjäll och genom berg fram till Narvik på Norska västkusten var en hissnande färd, vacker med höga berg och djupa dalar så man knappt trodde att det bara fanns.

Väl hemma i Gällivare igen framåt kvällen var det grillparty. Dom kan det här med läger, norrlänningarna.
Onsdagen var det bara att på med träningskläderna igen och ge sig på nästa pass under Fariborz ledning. Träningen med allt detta fina motstånd var av hög klass. Måns gav sig iväg för att fiska. Att myggen är många och stora här är bara förnamnet. Nej det blev ingen fisk.

Onsdagskvällen blev en höjdare för nu fick alla som ville göra ett studiebesök ner i Malmbergets gruva. 1000 meter ner färdades vi med buss och fick se gruvbrytning på nära håll. Mycket imponerande att kunna lasta 120 ton på en truck på endast 15 sekunder och lasta av det  på 30. 28 mil väg fanns det nere i berget och dom flesta vägarna var två filiga. Ett litet  samhälle befann sig här nere på 1000 meters djup.

Alla intryck och allt tränande tar ju på krafterna och det var ganska nöjda tjejer som efter det obligatoriska kortspelet på kvällen kröp i säng, men vad skumt det är med solen som lyser hela natten. Jaha nu fattar jag varför det heter MIDNATTSOLSLÄGER.

Tyvärr har ju alla såna här läger ett slut och när vi på torsdagen slog upp dom blå var det dags för ett sista hårt träningspass. Mat skulle vi ju ha naturligtvis, och sen var det bara att packa ihop och städa efter oss.

Ånej vi gav oss inte söder ut så där direkt, vi ville njuta av norrland lite till. Vi hyrde en buss och besökte först en choklad fabrik, sen lämna vi Thomas och Lisa vid tåget för dom åkte mot Skene några timmar tidigare än oss. Vi styrde sen kosan rakt ut i den lappländska vildmarken.

Vi körde några mil och kom till Cora i Tjautjas. En liten farm med alla handa djur. Josse och Nellan gillade Lamadjuren bäst. Soffe blev kompis med geten Greta. Carro ramla dit på minigrisen Sylvester. Nettan fann sig bäst bland dom andra hönsen. Måns leta febrilt efter abborren Sigvard men de va blött. Camilla ville hånglade med hästen Bullen men han ville inte ens va med på bild.

Torsdag kväll var det så dags att lämna Gällivare. Vi klev på natt tåget till Stockholm och somnade gott i sängarna. Dagen därpå befann vi oss på Stockholms central vid 12 tiden.

Nu bar det av till Zinkendamms vandrarhem. Vi checkade in och skulle roa oss i Stockholm ett dygn. Redan på eftermiddagen kollade vi läget i Enskedehallen. Där var det brottning eftersom Stockholm summergames pågick. Vi hann se ett par finalmatcher bla Mattias Hermansson och Jacob Brink. Det var flera brottare från Brottarakademin på plats.

På fredags kvällen tog vi oss upp på Tantolundens högsta punkt med milsvid utsikt över Stockholm. Vi fixade en grillkväll där och kunde bara njuta av den härliga utsikten, solnedgången, och vår ärligt fina gemenskap.

Ja tjejerna fick nya krafter någonstans ifrån och det var ett himla stimmande innan vi somna på vandrarhemmet för natten.

Efter frukost på lördagsmorgonen var det dags att packa ihop städa och checka ut.

På väg hem?? Ånej, inte med detta gänget. Vi hann faktiskt med gamla stan en liten bit innan vi tog Djurgårdsfärjan över till Gröna Lund.

Ett åkband på varje handled och sen var det full fart bland karusellerna. Jag blev trött bara av att se på. Jag tog faktiskt en runda på Skansen och en välförtjänt fika.

Till tjejernas stora förtjusning var Jimmy Jansson  på Grönan och tjejerna fick se när dom repade inför sommarkrysset som skulle sändas direkt på kvällen. Den gamle rockräven Mikael

Rickfors uppträdde också. Dagen gick väldigt fort och när vi samlade ihop oss ville inte alla hem men vi hade ju ett tåg att passa.

På centralen mötte Lars Matthias och Vikter upp och vi tog en snabb och säker åktur med

X 2000 hem till Hässleholm där föräldrar mötte upp.

Jag tycker nog så här att vi tar en runda nästa år också för detta var något av det bästa jag har hållit i om man nu får skryta lite. Den kan väl bara bli bra när man har så härliga ungar runt om en. Ett Jättetack till Jeanette Brink som var med och i allra högsta grad bidrog till att det blev så bra. Ett Jättetack även till Thomas Larsson från Skene som också hade stor del i att det blev så himla bra.

Nu är kramkalaset slut för denna gången. Tack,! Nellan, Soffe, Luan, Josse, Millan, Myan, och Månsson

Virriga turister i Stockholms tunnelbanan

En underbar kväll på Tantolundens topp

Tåg till Gällivare som funkar utmärkt

Tuffa brottare från Brottarakademin

”Vänskapens dag” är en antivåldsdag där vi på ett roligt, spännande och på ett något annorlunda sätt försöker visa både lärare och elever vad våld egentligen är och vad det kan leda till. Vi engagerar alla Vannarödsskolans 300 elever och tillsammans med gästföreläsare brukar detta evenemang röna stor uppskattning bland både elever och lärare. Klasserna får tävla om ett stort antivåldspris på elevernas egenbyggda hinderbana men redan dagen innan får några elever hjälpa till med förberedelserna då dom fixar fika till alla eleverna. Denna dag sponsras vi bland annat av Norra Mellby pastorat och Skånemejerier.
Nedan har du några bilder från ”Vänskapens dag” där vi i år hade två stuntmän från FFX som visade hur bara ett litet slag kan skada.

En riktig Stuntman

Stora förväntningar

Alla redo

”Häglinge läger” är ett årligen återkommande och uppskattat evenemang där vi drar ut i skogen med militärtält, ved, mat, vattendunkar, verktyg m.m m.m. Hela idén grundar sej på att vi vill visa våra barn och ungdomar vad som finns i Häglinges spännande skogar. Därför flyttar vi runt vår lägerplats från år till år. Vi vill också visa att det gåt utmärkt att ha roligt utan både tv- spel och datorer. Som i år tillexempel när barnen byggde en mycket fin bowlingbana.
Hela
lägret byggs och sköts av ungdomarna själva vilket går alldeles förträffligt bra.
Se bilder från ”Häglinge Läger 2003” och lägg märke till den fina bowlingbanan med vedbitar till käglor och den fiffiga banan tillbaka för klotet så den som slår inte behövde hämta klotet.

Alla samlade

Klart man måste ha en bowlingbana